Sterke groei Global Talk; in België pijlen gericht op GGZ, onderwijs, steden en gemeenten

 

Lier, 6 april 2023 – Global Talk, de nummer drie in tolkdiensten in Europa laat een sterke groei zien. In 2022 steeg het aantal geleverde tolkdiensten met 45,6% naar 720.000. Daarmee realiseerde het een omzetgroei van 27,4% naar € 49,8 miljoen. Een klein deel van deze geconsolideerde omzet is afkomstig van Global Talk Zweden en België, waar het in 2022 een kantoor opende in Lier. Dit is te lezen in het vandaag gepubliceerde jaarverslag.

Veruit de meest gebruikte inzet van een tolk in 2022 was telefonisch, 651.000 keer (groei van 48,9%) gevolgd door de inzet op locatie, 62.000 keer (groei van 23,5%). Een daling is te zien bij de inzet per video, 7.000 keer (-39,2%). Dit is te verklaren doordat na een jaar van verschillende lockdowns de wereld weer openging er weer meer op locatie kon worden getolkt. Opvallend is ook de verschuiving in de manier waarop een tolk wordt aangevraagd. In 2022 was daarin was daarin een stijging te zien van 18,1% bij de online aanvragen ten koste van telefonische aanvragen waardoor inmiddels al 49,1% van de tolkdiensten online wordt aangevraagd.

België kent sinds jaar en dag een overheidsdienst die publieke organisaties (zorg, welzijn, de asielketen) ondersteunt met tolkdiensten. Maar het aanbod is beperkt tot veertig talen en de tolken zijn bovendien alleen op reservering te boeken, tijdens kantooruren. Daarom is Global Talk in 2022 actiever geworden in Vlaanderen.

Stefan Verbist, manager Global Talk België: “De groep van Belgische tolken groeit snel. Er melden zich spontaan steeds meer tolken uit België̈ die voor ons willen werken. Ons tolkenbestand omvat inmiddels meer dan 1.800 tolken in 200 talen. In 2022 lanceerden we de speciaal voor de Vlaamse zorgmarkt ontwikkelde Global Talk Care app. Daarmee hebben we snel naam gemaakt. Inmiddels is de helft van alle Vlaamse ziekenhuizen aangesloten op de tolkdiensten van Global Talk. In 2023 gaan we onze pijlen naast de zorg ook richten op de GGZ, het onderwijs en steden en gemeenten.”

Vlaamse Global Talk care app wint prijzen
De in 2022 in Vlaanderen ontwikkelde en gelanceerde Global Talk Care app heeft inmiddels een aantal prijzen gewonnen. Recentelijk won het een LIA (Language Industry Award) in België voor beste taaldienst. Eerder werd de app uitgeroepen tot winnaar van de Inspire Health & Care Award in de categorie innovatie. Global Talk ontwikkelde de meertalige communicatie-app samen met Ziekenhuis Netwerk Antwerpen (ZNA). Met de app kan de hulpverlener, in 12 talen, de eerste hulpvragen aan zijn patiënt stellen. Het gaat om basisvragen, die vervolgens worden uitgediept. Zo gaat geen kostbare tijd verloren en kan de hulpverlener snel de juiste zorg toedienen.

Tolken en cultuurspecialisten werken via Global Talk op locatie, per video of telefoon. Ze worden zowel ingezet in de publieke sector zoals gemeenten, ministeries, opsporingsdiensten, ziekenhuizen en justitie als bij bedrijven en op internationale congressen.

Global Talk levert naast tolkdiensten ook customized services. Naast de Global Talk Care app is een ander voorbeeld de Ambulance Tolken app waarmee ambulancemedewerkers in Nederland in staat zijn om met één druk op de knop, binnen één minuut een tolk bij te schakelen, zonder tussenkomst van een callcenter.